Meer tijd voor jezelf - Little Sleepers


Little Sleepers

Meer tijd voor jezelf

Meer tijd voor jezelf

Als je moeder wordt verandert je leven op een prachtige, maar intense manier. Je volgt niet meer je eigen ritme, maar dat van je kinderen. De behoeftes van jouw kinderen staan centraal, wat er aan kan bijdragen dat je soms jezelf verliest. Het kan lastig zijn om de energie te houden voor je eigen hobby’s, om vrije tijd te hebben en dicht bij jezelf te blijven in keuzes en gedrag. Hoe blijf je in zo’n tijd ontspannen? En hoe creëer je als jonge moeder meer tijd voor jezelf?

De risico’s van teveel stress
Stress draagt bij aan een verhoging van het hormoon cortisol, ook wel het ‘stresshormoon’ genoemd. Het hormoon wordt aangemaakt in de bijnieren als reactie op een angst- of stressprikkel. Het is een manier van je lichaam om snel te handelen in stressvolle situaties: cortisol kan namelijk een boost aan je energieniveau geven zodat je kunt vechten of vluchten. Slaaptekort en de stress die bij een onrustig kindje komt kijken kan er voor zorgen dat jij als ouder nog slechter gaat slapen, geen energie hebt en je last hebt van stemmingswisselingen. Het is dus super belangrijk om goed voor jezelf te zorgen in deze fase van je leven.

Ongeveer 13% van de moeders krijgt na de bevalling een depressie, dat is ontzettend veel. Naast de vermoeidheid dragen de verandering in hormonen en extra verantwoordelijkheid hier aan bij. Je voelt je dan neerslachtig, prikkelbaar en angstig.  Er zijn slapeloze nachten, het huishouden en na een aantal weken je werk. Dit alles kan overweldigend zijn. Je kraamtijd en de weken daarna kunnen daarom het beste in het teken staan van rust en herstel.

Maak het bespreekbaar
Het kan ontzettend lastig zijn om kenbaar te maken dat je moe bent, stress ervaart en meer tijd voor jezelf nodig hebt. Moe zijn hoort tenslotte bij het ouderschap toch? Niets is minder waar. Het is logisch dat je af en toe een rotdag hebt, maar in de basis hoor jij je gelukkig en energiek te voelen. Heb je het gevoel dat alles je teveel wordt? Bespreek dit dan met je partner en mensen in jouw omgeving. Vraag hulp met bijvoorbeeld de opvang van jouw kindje, boodschappen of schoonmaken van het huis. Er zijn zeker weten mensen die jou graag willen helpen. Ga naar een arts bij langdurige mentale klachten, zoek hulp als het je teveel wordt.

Tips voor meer me-time
Als jij regelmatig stress ervaart is me-time super belangrijk. Ik geef je een aantal tips en ideeën om deze week nog meer ruimte voor jezelf te maken:
  • Boek een massage of behandeling bij de schoonheidsspecialiste. Of als alles weer open mag: ga een dag of avond alleen naar de sauna.
  • Lees ‘s avonds een boek in bed, neem een wijntje of reep chocola mee en chillen maar. Een boek lezen ontspant meer dan tv-kijken en draagt bij aan betere nachtrust.
  • Plan een nachtje weg in een hotel, ALLEEN!
  • Ga een stuk wandelen, minimaal 30 minuten per dag is super gezond.
  • Wissel de nachten af. Zet een logeerbed neer op een plek waar je jouw kindje het minste hoort. Doe oordoppen in en laat de zorg over aan je partner, wissel de volgende nacht om.
  • Ga lekker lang in bad. Heb je dat niet? Plan dan een avondje selfcare in je badkamer met maskertjes, fijne scrub en relaxte muziek. Maak er je eigen zen-momentje van.
  • Zeg afspraken af als je dat wilt en als het kan, voel je niet schuldig en kies voor jezelf.

Slaapcoaching en meer tijd voor jezelf

Slaapt jouw kindje onrustig? Heb je de avonden niet voor jezelf of begint de dag al rond 5.00 uur? Slaapcoaching is wat mij betreft de ultieme manier om op korte termijn meer tijd voor jezelf te creëren. De rust, energie en tijd zijn een cadeautje aan jezelf en jouw gezin. Gun jezelf dus ook slaapcoaching, zodat je tijd over houdt om te genieten van fijne momenten samen of alleen.

Wil je meer slaaptips?

Download dan mijn gratis e-book. Volg me op InstagramFacebook en abonneer je op de nieuwsbrief. Bekijk ook mijn andere gratis slaaptips op mijn blog.

Afspraak maken