Wat is een goed ritme voor mijn baby? - Little Sleepers


Little Sleepers



Wat is een goed ritme voor mijn baby?

Wat is een goed ritme voor mijn baby?

Ritme is voor veel ouders iets waar zij graag op focussen. En dat snap ik! Want het geeft je houvast gedurende de dag. Als je baby net wordt geboren ben je waarschijnlijk erg zoekende naar het juiste ritme. In deze blog leg ik je uit wat je mag verwachten op het gebied van ritme en hoe je wat meer ritme in je dag kan krijgen.

Waarom ritme belangrijk is

Als je me al wat langer volgt, bijvoorbeeld op Instagram, dan weet je dat ik een slaapcoach ben die ritme belangrijk vindt. Ik geloof er 100% in dat kinderen vrolijker, rustiger en gezonder zijn als zij een fijn voed- en slaapritme hebben. Ik werk volgens een 3-stappen methode. De eerste stap is een goede basis, denk dan aan een fijne slaapomgeving en de juiste voeding. De tweede stap is ritme, daar lees je in deze blog meer over. De derde stap is het ontwikkelen van de juiste slaapvaardigheden. Denk aan dutjes koppelen, uitslapen en zelfstandig in slaap vallen.

Bij de meeste ouders ligt de focus op stap twee, het ontwikkelen van een goed ritme. Stap één en drie worden daarbij nog weleens overgeslagen en dat is zonde. Wil je meer weten over het leggen van een goede slaapbasis of het ontwikkelen van slaapvaardigheden? Kijk dan eens bij mijn e-books, of meld je aan voor de eerstvolgende Sleep Academy. Hierin leg ik je alles uit wat je moet weten!

Het verbeteren van het slaappatroon van een baby kan wat mij betreft niet zonder het ritme goed te analyseren. Het analyseren van het ritme is daarom ook een onderdeel van het groepstraject de Sleep Academy en van mijn 1:1 coaching. Als het ritme niet goed is, dan heeft het ontwikkelen van slaapvaardigheden namelijk geen zin. Bij een verkeerd ritme zijn kindjes oververmoeid, of niet moe genoeg. Beide zorgt voor onrust bij het in slaap vallen en onrust bij het doorslapen.

Het belang van goede routines

Los van ritme, zijn ook routines erg belangrijk bij jonge kinderen. Met een routine bedoel ik een vaste volgorde van handelingen, zodat je kindje bepaalde momenten gaat herkennen. Denk aan het verschonen voor of na het voeden. Of een fijn en rustig bedtijdritueel voor het slapen. Op jonge leeftijd kunnen baby’s al bepaalde routines en patronen herkennen. Het kan daarom heel fijn zijn om in de eerste weken een vaste routine van voeden, verschonen, knuffelen en slapen aan te houden bij je baby. Laat het los als dit je stress geeft, dat kan nooit de bedoeling zijn. Maar voor veel ouders en kindjes werkt een vaste routine, het geeft houvast.

Wanneer ontstaat ritme

Als kinderen worden geboren dan hebben zij nog geen dag- en nachtritme zoals wij dat zelf kennen. Baby’s hebben meestal een cyclus van iedere drie uur voeden, verschonen, knuffelen en slapen. Ook ‘s nachts worden baby’s dan meestal net zo vaak wakker als overdag. Rond de leeftijd van 6 à 8 weken ontstaat meestal het dag- en nachtritme. Hierbij zijn baby’s overdag meer wakker en slapen ze ‘s nachts meer. Dat is voor ouders vaak fijn, omdat de nachten dan iets rustiger worden.

Het ontstaan van het dag- en nachtritme kan beïnvloed worden door bepaalde externe factoren. Dit worden ook wel ‘zeitgebers‘ genoemd. Denk hierbij aan licht, voeding, temperatuur en interactie met andere mensen. Dat wil zeggen; als jij het donker, rustig en stil houdt dan zal jouw baby het gaan herkennen als nacht. Als jij het licht maakt, je baby gaat aankleden en voeden, dan zal het lichaam van jouw baby dit gaan herkennen als dag. Dat is fijn, want daarmee ontstaat de basis van een fijn ritme.

Opstaan

Zodra jouw baby het dag- en nachtritme wat meer onder de knie krijgt, is een vaste tijd van opstaan belangrijk. Slaapt jouw baby prima en voel je de noodzaak niet om iets te veranderen? Dan is dit natuurlijk niet nodig. Maar als bijvoorbeeld de avonden erg onrustig zijn, kan het zijn dat het belangrijk is om jouw baby ‘s ochtends rond 7:00 uur wakker te maken en de dag te starten. Baby’s kunnen namelijk heel snel het ritme omdraaien, dan slapen zij bijvoorbeeld van 22:00 – 7:00 uur.

Hoe creëer je een ritme?

Als je eenmaal een dag- en nachtritme én een vaste tijd van opstaan hebt, dan kan je de dag indelen aan de hand van wakkertijden, het aantal dutjes en slaapuren die passen bij de leeftijd van je baby. Een baby van vier maanden kan bijvoorbeeld zo’n 90-120 minuten wakker zijn en doet drie tot vier dutjes overdag. Ongeveer drie tot vier uur slaap overdag is goed op de leeftijd van vier maanden. Een ritme zou er dus als volgt uit kunnen zien:

  • 7:00 opstaan
  • 09:00 – 10:00 dutje 1 (dutje 1 uur)
  • 12:00 – 14:15 dutje 2 (dutje 2 uur 15 minuten)
  • 16:15 – 17:00 dutje 3 (dutje 45 minuten)
  • 18:30 bedtijd

De totale slaapuren zijn hierbij dus vier uur, verdeeld over drie dutjes. De wakkertijd is aan het begin en einde van de dag meestal korter, baby’s zijn dan meer vermoeid. Kan jouw baby een wakkertijd van twee uur nog niet aan en lukt een dutje van ruim twee uur ook nog niet? Dan is het volgende ritme ook een goede optie:

  • 7:00 opstaan
  • 8:30 – 9:15 dutje 1 (45 minuten
  • 11:00 – 12:00 dutje 2 (1 uur)
  • 13:30 – 14:30 dutje 2 (1 uur)
  • 16:30 – 17:00 dutje 4 (30 minuten)
  • 18:30 bedtijd

De totale slaapuren zijn hierbij dus 3 uur en 15 minuten, verdeeld over vier dutjes. Dit is voor iedere leeftijd toepasbaar. Het is daarbij wel belangrijk dat je voor de leeftijd van jouw kindje de wakkertijd, totale slaapuren en het aantal dutjes weet. Je vindt dit onder andere in mijn gratis e-book.

Heb jij hulp nodig?

Natuurlijk kijk ik graag met jou mee naar het ritme van je kindje. Is jouw kindje jonger dan vier maanden? Dan is de newborncursus super geschikt. Eén keer per maand kan je mij al je vragen stellen in een persoonlijk bericht tijdens het WhatsApp spreekuurtje.

Is je kindje ouder dan vier maanden? Iedere eerste maandag van de maand start de Sleep Academy, een uniek groepstraject van 21 dagen waarin je alles leert over slaap. Een logboek check met persoonlijk advies op het gebied van ritme is onderdeel van dit traject. Meld je dus vooral aan voor de eerstvolgende editie. Wil je graag intensief samenwerken met mij zodat je verzekerd bent van snel, goed en duurzaam resultaat? Dan is 1:1 coaching het meest geschikt voor jou.